خروج نیروهای فلسطینی از لبنان
تاريخ : چهار شنبه 13 / 9 / 1391برچسب:, | 6:31 AM | نویسنده : امید

چنان که گفته شد، براساس طرح فیلیپ حبیب، قرار شد رزمندگان فلسطینی از 21 آگوست 1982 شروع به خارج شدن از لبنان کنند و تا 3 سپتامبر، این خروج به طور کامل تحقق یابد و آنان بین کشورهای مختلف عربی تقسیم شوند.

به همین علت، در 21 آگوست 1982 اولین گروه از نیروهای چند ملیتی متشکل از امریکایی ها، فرانسوی ها، ایتالیایی ها و انگلیسی ها وارد بیروت شدند تا بر خروج نیروهای فلسطینی نظارت کنند. پس از خروج کامل فلسطینی ها، نیروهای چند ملیتی نیز از لبنان خارج شدند.

هم زمان با آغاز خروج فلسطینی ها از لبنان و استقرار نیروهای چند ملیتی، فیلیپ حبیب موفق شد زمینه را برای انتخاب «بشیر جمیل» رهبر نیروهای شبه نظامی مسیحی موسوم به «القوات البنانیه» به عنوان رئیس جمهور لبنان فراهم کند. با توجه به پایان دوره ریاست جمهوری الیاس سرکیس، باقی مانده نمایندگان پارلمان لبنان در پادگان نظامی فیاضیه در تاریخ 23 آگوست 1982 گرد هم آمدند و بشیر جمیل را به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب کردند. اما جمیل سه هفته بعد بر اثر افنجار بمبی قوی در دفتر حزب فالانژ کشته شد. دو روز بعد (16 سپتامبر) شبه نظامیان مسیحی با حمله به اردوگاههای آوارگان فلسطینی در صبرا و شتیلا دست به کشتار وحشیانه و افسار گسیخته ای زده و سه هزار فلسطینی اعم از پیر مرد و پیرزن و زنان و کودکان را که در اثر خروج رزمندگان فلسطینی بدون حامی باقی مانده بودند، قتل عام کردند. یک هفته پس از کشته شدن بشیر جمیل، نمایندگان پارلمان لبنان بار دیگر گرد هم آمدند و برادر وی «امین جمیل» را به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب کردند. سه روز بعد، بار دیگر نیروهای چند ملیتی به بهانه بازگرداندن نظم و امنیت به لبنان، به بیروت بازگشتند.

خروج رزمندگان فلسطینی از لبنان به چپ گرایان لبنانی ضربه ای سخت وارد کرد، زیرا ساف منبع اصلی تأمین تسلیحات برای اکثر گروه های چپ گرای سنی لبنان بود و در بسیاری از مناطق، الهام بخش ایدئولوژیک و مرجع اصلی، سازمانی و مالی آن گروه ها به شمار می رفت. در مقابل، جنبش امل و حزب سوسیالیست ترقی خواه به رهبری ولید جنبلاط، به رغم طرفداری ظاهری از فلسطینی ها در بیانیه های خود و به رغم رادیکالیسم کلامی و لفظی علیه اشغالگری اسرائیل، عملاً به صورت گروه های مسلح طایفه ای عمل می کردند و به صورت تشکیلاتی در هیچ عملیاتی علیه ارتش اسرائیل حضور نداشتند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم