سالاد، اما بدون سس‌
تاريخ : سه شنبه 12 / 9 / 1391برچسب:, | 11:36 PM | نویسنده : امید

سالادها يك پيش‌غذاي فيبري و در برخي مواقع يك وعده غذايي سبك و پرويتامين به شمار مي‌آيند كه خانواده‌ها بايد به نقش ارزنده آن توجه بيشتري داشته باشند. خوردن سالاد كم‌كالري پيش از غذا و نان سبوس‌دار باعث مي‌شود تا افراد زودتر سير شده و كمتر غذا بخورند و چاق نشوند؛ چرا كه سالاد خصوصا سالاد سبزي‌ها حجيم بوده و مي‌تواند قسمت عمده‌اي از حجم معده را به خود اختصاص دهد. همچنين وجود الياف هضم‌نشدني سالاد در لابه‌لاي غذاي خورده شده باعث مي‌شود كه آنها كاملا به هم نچسبند و بين ذرات غذايي موجود در معده و روده فاصله ايجاد كنند. در نتيجه شيره‌هاي هاضمه براحتي مي‌توانند لابه‌لاي ذرات غذايي نفوذ كنند و آنها را به خوبي هضم نمايند و به حركت دودي شكل روده كمك كنند. كمبود فيبر در بدن باعث بدي هضم غذا، يبوست و در نتيجه پيدايش مقادير زيادي سموم غذايي در روده‌ها مي‌شود. بيشترين فيبر را مي‌توان از طريق مصرف انواع سالاد كاهو، كلم، خيار، قارچ، جوانه‌ها، غلات و حبوبات پخته شده به دست آورد.

منظور از سالاد كم‌كالري، سالاد بدون سس است. زيرا سالاد همراه با سس حدودا 400 كالري چربي دارد كه كالري‌آن 17 درصد بيش از غذاي اصلي است. ولي سالاد بدون سس مايونز براي يك نفر فقط حاوي 30 كالري انرژي است. سالادها با طعم‌هاي مختلف را بايد با نوعي چربي زودهضم خورد تا مواد معدني و ويتامين‌هاي آن جذب بدن ‌شود كه روغن زيتون گزينه مناسبي است؛ چراكه روغن زيتون كلسترول بد را پايين مي‌آورد و موجب افزايش كلسترول خوب مي‌شود و از سيستم قلب و عروق محافظت مي‌كند، بسادگي قابل هضم است و سرشار از ويتامين A، E و D بوده علاوه بر آن سيستم دفاعي بدن را در مقابل بيماري‌هاي گوارشي تقويت مي‌كند. بسياري بر اين باورند اگر سالاد زياد بخورند، چاق مي‌شوند، در حالي كه سالاد بدون سس براي كم كردن اشتها، غذاي بسيار مناسب و سالمي است. سالادهايي كه با آبغوره، سركه و آبليمو طعم مي‌گيرند، سالم‌ترين و مغذي‌ترين نوع سالاد هستند. اين طعم‌ها سبب جذب بيشتر مواد ويتاميني و پروتئيني موجود در مخلفات سالاد مانند كاهو، هويج، گوجه‌فرنگي، خيار و نخودفرنگي مي‌شوند. سس‌هاي موجود با طعم‌هاي مختلف علاوه بر چاقي سبب تنگي شريان‌ها، افزايش چربي، كلسترول و بيماري‌هاي معده و پوستي مي‌شود. حتي خوردن بسياري از آنها در سالن‌هاي غذاخوري، مسموميت‌هاي غذايي به همراه مي‌آورد.

توصيه: در سالاد‌ها مي‌توان از مواد معطري نظير سير، ترخون، جعفري، تره و پيازچه كه خاصيت ضدعفوني‌كنندگي دارند، استفاده نمود. مواد معطر، اعصاب بويايي و برجستگي‌هاي زبان را تحريك كرده و براي كودكان و افرادي كه خواستار اضافه وزن هستند، موجب افزايش اشتها و در نتيجه ازدياد ترشح بزاق و شيره معدي مي‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم