طالبي و گرمك،‌ميوه تابستاني‌
تاريخ : سه شنبه 12 / 9 / 1391برچسب:, | 11:33 PM | نویسنده : امید

طالبي و گرمك ميوه‌هايي پرآب، اشتهاآور، چاق‌كننده و جلادهنده رخسار بوده و در فصل تابستان موجب رفع تشنگي مي‌شوند. اين دو ميوه به همراه خربزه از يك خانواده بوده و اختلاف آنها تنها به علت رنگ، مزه و اندازه است كه هر چه بزرگ، شيرين، پرآب و لطيف‌تر باشند، خاصيت آنها بيشتر است. طالبي و گرمك سرشار از ويتامين‌هاي B و C و مواد معدني پتاسيم، كلسيم، فسفر و همچنين پروتئين، قند و فيبر هستند. در 100 گرم طالبي 34 كالري و در يك ليوان آب طالبي بدون شكر 45 كالري انرژي نهفته است.

خواص درماني‌

- طالبي و گرمك به علت داشتن پتاسيم و عطر مطبوع، مقوي قلب هستند و عروق را باز مي‌كنند، همچنين به دليل درصدي منيزيم از ميوه‌هاي آرامبخش به شمار مي‌روند.

- طالبي و گرمك فشار خون را پايين مي‌آورند به طوري كه پتاسيم موجود در آنها جدار رگ‌ها را نرم كرده و منجر به دفع سديم اضافي مي‌شود. اشخاصي كه فشار خون بالا دارند مي‌توانند روزانه با خوردن نصف طالبي به كنترل اين بيماري كمك كنند. همچنين اين ميوه‌ها مي‌توانند اثر داروهاي پايين آورنده فشار خون را تسريع بخشند.

- سرشار از فيبر بوده و بسيار ملين و مسهل هستند، بدين سبب براي كساني كه دچار يبوست، بواسير و افزايش چربي خون هستند، بسيار توصيه مي‌شود.

- اين ميوه به دليل مدر بودن براي كساني كه دچار احتباس ادرار و يا سنگ مجاري ادراري هستند بسيار موثر است و همچنين داراي خاصيت ضد انعقاد بوده و براي رقيق كردن خون مفيد است. همچنين افراد مبتلا به كم خوني، نقرس و روماتيسم بهتر است حتما طالبي را در برنامه غذايي خود قرار دهند.

- اين ميوه‌ها به دليل دارا بودن قند، خاصيت تقويت‌كنندگي داشته و يكي از احياء‌كنندگان سلولي و از عوامل تجديد جواني هستند.

طالبي‌هاي با گوشت زرد حاوي مقدار قابل ملاحظه‌اي تركيب شيميايي آنتي‌اكسيدان بتاكاروتن بوده كه پيش‌ساز ويتامين A به شمار مي‌رود. همچنين گرمك نيز براي پيشگيري از بيماري يرقان و رفع حرارت كبد مفيد بوده و زياد‌كننده شير زنان شيرده و خارج‌كننده رسوبات كليه و مثانه است.

طالبي و گرمك هر دو براي دفع سموم بدن و خون و فعاليت‌هاي سلول‌هاي پوستي مفيد هستند و به علت داشتن مقادير زياد فسفر باعث تقويت سلول‌هاي مغزي و فعاليت اعصاب مي‌شوند.

همچنين فراواني كلسيم آنها موجب تقويت عضلات و تكميل استخوان‌بندي و رشد و نمو سامانه اسكلتي انسان مي‌شود، اما فراموش نكنيد مصرف زياد طالبي و گرمك براي بيماران ديابتي، ورم روده و سوءهاضمه ضرر دارد و موجب نفخ روده، معده و درد معده مي‌گردد. همچنين بهتر است گرمك و طالبي را قبل از هر غذاي اصلي بخوريد چرا كه همراه با غذا باعث سوءهضم شديد مي‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم