تاريخ : سه شنبه 12 / 9 / 1391برچسب:, | 11:27 PM | نویسنده : امید

قارچ‌ها با داشتن ارزش غذايي فراوان، كم‌كالري، فاقد سديم، چربي، كلسترول و سرشار از پتاسيم و منبع غني از پروتئين گياهي هستند. در قارچ انواعي از ويتامين‌هاي گروه B و همين طور C وجود دارد كه براي سلامت پوست، چشم، بافت‌ها، تامين انرژي مورد نياز بدن، سلامت سيستم عصبي و ماهيچه‌اي بسيار موثر است. خصوصا وجود ويتامين12 B در آن براي كساني كه رژيم گياهخواري دارند مفيد است، چراكه ويتامين12 B فقط در منابع حيواني يافت مي‌شود. همچنين اسيد فوليك قارچ بسيار بيشتر از ديگر سبزي‌ها بوده و در جبران كم‌خوني نقش بسيار موثري دارد.

ويتامين D موجود در قارچ به تقويت استخوان‌ها و جلوگيري از عارضه پوكي استخوان كمك كرده و باعث مي‌شود كه كلسيم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوان‌ها به كار رود. قارچ خاصيت ضدسرطاني و آنتي‌باكتريال دارد و به كاهش فشار خون به دليل غني بودن از پتاسيم كمك كرده و به علت دارا بودن كروم در كنترل طبيعي بيماري ديابت موثر است. مواد معدني ديگر موجود در قارچ شامل فسفر، كلسيم، منگنز و مس است كه تنظيم‌كننده حركات دستگاه‌هاي تنفسي و گردش خون، مفيد براي بيماران قلبي، كليوي و كاهش‌دهنده كلسترول است چراكه 2 تا 3 درصد چربي داشته و در مويرگ‌ها رسوب نمي‌كند و كاملا دفع مي‌شود. هيدروكربن‌هاي موجود در آن نيز حالت فيبري داشته و ملين بوده و جذب نمي‌شود، بلكه معده و روده را شستشو مي‌دهد.

توصيه‌

1- قارچ داراي 2 نوع خوراكي و سمي است كه نوع خوراكي آن فاقد بوي بد و به رنگ سفيد متمايل به شيري است و نوع سمي آن سياه رنگ يا سرخ و سفيد است و بيشتر در بيخ و انتهاي درختاني مثل زيتون، انجير و گردو مي‌رويد و بسيار سمي و خطرناك است و توصيه مي‌كنيم كه از مصرف قارچ‌هاي ناشناخته، فله‌اي و بدون بسته‌بندي بهداشتي جدا خودداري كنيد تا از عوارض آن در امان باشيد.

2- امكان نگهداري قارچ به مدت 2 ماه در فريزر و 4 روز در يخچال است.

3- در پختن قارچ بايد متوجه بود كه زياد چرب تهيه نشود، زيرا چربي زياد هضم آن را مشكل مي‌كند.

4- بهتر است كه قارچ را بيشتر به صورت پخته مصرف كرد.

5- توصيه مي‌كنيم افراد پير و محروم از نور آفتاب و كساني كه در بيمارستان به مدت طولاني بستري‌اند تا حد امكان 3 مرتبه در هفته يك پرس قارچ و حتي‌الامكان آن را با شير و محصولات لبني ميل كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم