توت فرنگی و خواص آن
تاريخ : سه شنبه 12 / 9 / 1391برچسب:, | 11:54 AM | نویسنده : امید

اين ميوه به صورت قرمز، گوشت‌دار و داراي هسته‌هاي ريزي است كه از ماه ارديبهشت پديدار مي‌شود و تا آخر مرداد دوام مي‌آورد. توت فرنگي علاوه بر اين‌كه خوشمزه است، اثرات مثبتي نيز روي سلامتي بدن دارد.

براي بد غذاها

توت فرنگي خاصيت اشتهاآوري دارد، علاوه بر آن به دليل عطر و طعم خاصي كه دارد هر بچه بدغذايي را وادار به خوردن مي‌كند. بچه‌ها اغلب از هر غذايي كه در آن توت فرنگي به كار رفته است، استقبال مي‌كنند. براي بچه‌هاي 3 تا7 ساله نيز يكي از راه‌هاي به اشتهاآوردن و جبران كمبود وزنشان است. نبايد فراموش شود كه اين ميوه جزو ميوه‌هاي آلرژي‌زاست و نبايد تا2 سالگي به بچه‌ها داده شود.

ويتامين و املاح‌

توت فرنگي سرشار از ويتامين و فاقد چربي اشباع شده است و كالري كمي دارد. 8 عدد توت فرنگي در حدود 50 كالري انرژي دارد. توت فرنگي منبع خوبي از فيبر، ويتامينC، فولات، پتاسيم و آنتي‌اكسيدان‌هاست. اين مواد مغذي باعث مي‌شود توت فرنگي به عنوان يك جايگزين شيرين باعث افزايش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در كل ارتقاء سلامتي بدن شود. توت فرنگي داراي املاح كلسيم، آهن، منيزيم، پتاسيم و فسفر است.

براي كاهش وزن

توت فرنگي در هر 100 گرم داراي 15 تا 30 كالري انرژي است كه مي‌تواند در حجم زياد در اختيار افرادي كه از رژيم لاغري پيروي مي‌كنند، قرار گيرد. بعلاوه، خوردن اين ميوه قند خون را به آهستگي بالا مي‌برد و در نتيجه فرد به مدت طولاني احساس سيري مي‌كند. اين ميوه موجب مي‌شود كه هورمون انسولين بتدريج ترشح شود و ترشح پايين آن برابر است با تبديل كم قند به چربي و نهايتا نداشتن اضافه وزن.

پتاسيم بالا

در هر 100 گرم توت فرنگي 160 ميلي‌گرم پتاسيم وجود دارد. اين ماده مغذي از جمله تركيباتي است كه موجب كاهش فشار خون مي‌شود و به اين دليل است كه براي بيماران فشار خوني مفيد شناخته شده و مصرف روزانه آن در روزهايي كه اين ميوه در دسترس است، توصيه مي‌شود.

ضد سرطان‌

توت فرنگي ازجمله ميوه‌هايي است كه آنتي‌اكسيدان بالايي دارد به همين علت يكي از بهترين ميوه‌ها براي جلوگيري از بروز سرطان است. در هر 100 گرم از توت فرنگي تازه، 77 ميلي‌گرم ويتامين وجود دارد كه مي‌تواند نياز روزانه افراد بزرگسال را به ميزان 173 درصد تامين كند، يعني 73 درصد بيشتر از نياز روزانه.

اين ميوه علاوه بر تركيبات آنتي‌اكسيدان، داراي تركيبات ديگري نيز است كه مانع از فعاليت تخريب‌كنندگي نيتروزآمين در بافت معده شده و از آسيب رسيدن به بافت معده جلوگيري مي‌كند. به اين دليل پزشكان مصرف اين ميوه را براي جلوگيري از بروز سرطان معده توصيه مي‌كنند.

توت‌فرنگي منبع بسيار عالي ويتامين 2 B(ريبوفلاوين)‌، ويتامين 5 B(پنتوتنيك اسيد)‌ ويتامين 6 B(پيريدوكسين)‌ و اسيدهاي چرب لينولئيك است.

توت فرنگي قابض، مدر، مسهل، مقوي، آنتي اكسيدان و ضد التهاب است و خوردن آن به درمان اسهال، گلودرد، روماتيسم مفصلي، نقرس، سنگ كليه (بويژه برگ آن)‌ كمك مي‌كند.

مصرف موضعي توت‌فرنگي براي درمان آفتاب‌سوختگي مفيد است و جويدن و نگه‌داشتن ميوه آن دردهان براي مدت 5 دقيقه براي سفيد كردن دندان‌ها مفيد است.همچنين اگر مي‌‌خواهيد چين و چروك پوست و كك و مك صورتتان بهبود يابد، توت فرنگي را قاچ كرده و روي پوست بماليد.در ميان سبزي‌ها و ميوه‌ها، توت‌فرنگي بالاترين ظرفيت آنتي‌اكسيداني دارد و براي درمان كاهش فشار خون، پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي، سرطان و تغييرات مغزي دوران پيري مفيد است.

توصيه‌هاي پزشكي‌

مقدار اگزالات توت فرنگي بالاست و توصيه مي‌شود افراد مبتلا به سنگ كليه (كلسيمي)‌ از مصرف آن خودداري كنند، مگر اين كه مقدار آب مصرفي روزانه آنها بيش از 2 ليتر باشد.برخي افراد نسبت به توت‌فرنگي حساس هستند.بيماراني كه تحت درمان با داروهاي ضدالتهابي، غيرالتهابي، غير استروئيدي (نظير آسپيرين)‌ هستند،‌بهتر است از زياده‌روي در مصرف توت‌فرنگي خودداري كنند.توت فرنگي موجب اختلال در جذب و متابوليسم يد شده و در افراد مستعد مي‌تواند موجب گواتر شود.

10 خاصيت توت فرنگي‌

1- توت فرنگي خاصيت مسهلي دارد، به همين جهت توت فرنگي براي درمان يبوست موثر است.

2- توت فرنگي اشتهاآور است.

3- توت فرنگي ادرار را زياد مي‌كند.

4- توت فرنگي به علت دارا بودن ويتامين B در كاهش و رفع ترس، عصبانيت، خمودي، اضطراب، هيجان و سستي موثرست.

5- توت فرنگي به علت داشتن آهن و ويتامينC در خونسازي بدن موثر است.

6- توت فرنگي به علت دارابودن مقادير كافي كلسيم و فسفر، در استحكام دندان‌ها و ترميم شكستگي استخوان‌ها بسيار موثر است.

7- برگ و ريشه اين گياه حاوي مقدار قابل ملاحظه‌اي تانن است و به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده مي‌شود.

8- توت فرنگي از گرفتگي عروق جلوگيري مي‌كند.

9- دم كرده برگ توت فرنگي در زياد كردن شير بانوان مفيد است.

10- توت فرنگي، در درمان بيماري لثه موثر است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم