ادعاي بابيت ميرزا علي محمد
تاريخ : سه شنبه 12 / 9 / 1391برچسب:, | 10:53 AM | نویسنده : امید


عباس عبدالبهاء پس از معرفي ميرزا علي محمد باب مي نويسد :
در سنه ي هزار و دويست و شصت در سن بيست و پنج در شيراز در روش و حرکت و اطوار و حالات او آثاري نمودار شد که آشکار گرديد شوري در سر و پروازي ديگر در زير پر دارد . آغاز گفتار نمود و مقام بابيت اظهار و از کلمه ي بابيت مراد او چنان بود که من واسطه ي فيوضات از شخصي بزرگواري هستم که هنوز در پس پرده ي عزت است و دارنده ي کمالات بي حصر و حد به اراده ي او متحرکم و به حبل ولايش متمسک و در نخستين کتابي که در تفسير سوره ي يوسف و مرقوم نموده در جميع مواضع آن خطاب هايي به آن شخص غايب که از او مستفيد و مستفيض بوده نموده ... و تمناي فداي جان در سبيل محبتش نموده از جمله اين عبارت است «اي بقيه الله قد فديت بکلي لک». (عباس افندي ، مقاله شخصي سياح، ص 3)
ترجمه : اي باقي گذارده ي خدا (بقيه الله)‌ همانا با تمام وجودم فداي تو گردم .
عباس افندي در صفحات بعدي کتابش تلاش مي کند ميرزا علي محمد را باب و رابط پدرش ميرزا حسين علي معرفي و اين گونه القا کند که منظور از ادعاي بابيت باب و خطاب هاي وي بابيت ميرزا حسين علي است .
شوقي افندي هم به نوبه ي خود سعي مي کند تا خطاب هاي ميرزا علي محمد را به ميرزا حسين علي نسبت دهد . (تمامي مبلغان بهائي هم اين مطلب را ادعا مي کنند) در حاليکه ويژگي هايي که درباره ي ادعاي باب آمده است به هيچ وجه با ميرزا حسين علي مطابقت ندارد بلکه آن ويژگي ها را تنها مي توان به امام دوازدهم شيعيان يعني فرزند امام حسن عسکري (ع) مطابقت داد .



نشانه هاي فرد مورد نظر ميرزا علي محمد


نشانه هاي فرد مورد نظر ميرزا علي محمد با توجه به عبارات عباس افندي به شرح زير است :
• واسطه ي فيوضات از شخص بزرگواري است .
• در پس پرده ي عزت است .
• دارنده ي کمالات بي حد و حصر است .
• به حبل ولايش متمسک است .  
• آن شخص غايب است .
• لقب او بقيه الله است .
• در نخستين کتاب خود به نام تفسير سوره ي يوسف آن شخص غايب را معرفي کرده است .
واضح و هويداست که ميرزا حسين علي داراي هيچ يک از اين مشخصات نيست . وي يک فرد عادي و پيرو باب بوده و حتي جزء 18 نفر اول پيروان باب نبوده است . (در فرقه ي بابيه و بهائيه 18 نفر اولي که به باب گرويدند ، اهميت بسيار دارند و برايشان احترام خاصي قائل اند) او بعد از اعدام باب هم بيش از ده سال از جانشين برگزيده ي ميرزا علي محمد يعني ميرزا يحيي تبعيت و سپس به تحريک روسيه ي تزاري ادعاي مستقلي کرد و با برادر خود به مخالفت برخواست بنابراين ميرزا حسين علي : نه در پس پرده ي عزت و نه غايب بوده است .
در هيچ جا لقب ميرزا حسين علي به عنوان بقيه الله به کار نرفته است ، بلکه اين لقب حتي در آثار باب و مبلغان بهايي از القاب امام دوازدهم (ع) است از جمله فاضل مازندراني ، مبلغ مشهور بهائي اين لقب را متعلق به امام دوازدهم (ع) مي داند .( فاضل مازندراني: اسرار الآثار ص672، ذيل کلمه ي بقيه الله ) ميرزا علي محمد نيز در آثار خود مکررا به اين مساله اشاره کرده که انني انا عبد من بقيه الله ؛ يعني به درستي که من بنده ي حضرت بقيه الله امام زمان هستم .
بعلاوه ميرزا حسين علي هرگز غايب نبوده است و مهمترين نکته اينکه ميرزا علي محمد در تفسير سوره ي يوسف آن شخص غايب را معرفي کرده است در اينجا براي روشن شدن موضوع به اين کتاب مراجعه مي کنيم :
الله قد قدر ان يخرج ذالک الکتاب في تفسير احسن القصص من عند محمد بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي ابي طالب علي عبده ليکون حجه الله من عند الذکر علي العالمين بليغا. (تفسير سوره ي يوسف اولين کتاب ميرزا علي محمد مي باشد که به احسن القصص و يا قيوم الاسماء نيز معروف است بخش اول اين کتاب را اشراق خاوري مبلغ مشهور بهائيان در جلد اول کتاب خود بنام رحيق مختوم آورده است اين مطلب از کتاب رحيق مختوم ص/21-22 نقل مي گردد .)
ترجمه : همانا خداوند مقدر فرموده است که خارج سازد اين کتاب را در تفسير سوره ي يوسف از نزد (امام زمان) محمد بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن ابي طالب بر بنده اش تا حجت و دليل باشد از نزد ذکر (يکي از القاب ميرزا علي محمد) بر همه ي عالميان .
بنابرين از اين نوشته ي باب به وضوح معلوم مي شود که منظور و مراد وي از بقيه الله کيست و لذا تمام ادعاهاي عبدالبهاء براي مطرح کردن پدرش همه بي اساس و بي دليل است .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم